1 Sekolah 1 Blog ke Arah Transformasi Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling

Wednesday 21 September 2011

Apa itu Dadah ?


Assalamualikum.
Di sini terdapat seba-sedikit maklumat tentang dadah.

Dadah atau 'drug' adalah bahan atau kimia yang amat berbahaya kepada individu yang menggunakannya kerana ia mengubah cara minda dan tubuh manusia berfungsi. Banyak hal yang berkaitan dengan dadah sentiasa  menjadi bahan dalam berita. Apabila mendengar saja perkataan dadah, kita akan terus memikirkan jenis-jenis dadah seperti ganja, heroin dan syabu. Tetapi, sebenarnya terdapat neribu-ribu jenis dadah di seluruh dunia ini yang digunakan oleh lebih kurang 200 juta manusia untuk pelbagai tujuan.


Dadah dan Anda!

Menurut Kamus Dewan Melayu - Inggeris , makna perkataan Drug bermaksud ubat-ubatan. Walaupun demikian , untuk memberi takrif penyalahgunaan kepada drug , perkataan use , misuse atau abuse perlu digunakan bersama-sama dengan perkataan drug. Contohnya drug abuse atau misuse of drug yang membawa maksud penyalahgunaan dadah.

Dadah merupakan satu istilah khas yang merujuk kepada sejenis bahan yang mendatangkan kemudaratan kepada kesihatan seseorang dari segi fizikal,mental dan tingkahlaku pengguna apabila digunakan. Akibat daripada kesan ini,seseorang yang menyalahgunakan dadah akan menjadi ketagih dan akan terus bergantung hidup kepadanya.
Disediakan oleh


Kapal Dagang Dari Seberang, Muat Muatan Kayu Meranti, Jumpa lagi di post yang akan datang , Dengan penuh lagi aktiviti.

No comments:

Post a Comment