1. | Menyediakan rancangan tahunan program dan aktiviti Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling di sekolah.
|
2. | Mengenalpasti keperluan Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling sekolah melalui kajian keperluan, soal selidik, temu bual dan perbincangan dengan murid, guru, pentadbir, kakitangan sekolah, ibubapa dan bekas murid.
|
3. | Merancang, mengawalselia dan mengemaskini rekod dan inventori murid.
|
4. | Mengumpul, menyedia, menyebar maklumat Bimbingan dan Kaunseling kepada semua murid melalui sebarang media yang sesuai.
|
5. | Mengelola dan melaksanakan aktiviti bimbingan kelompok dan tunjuk ajar (instructional) yang merangsang perkembangan murid secara optimum.
|
6. | Merancang, melaksana, mengawalselia Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling individu secara profesional dan beretika.
|
7. | Merancang, melaksana, mengawalselia aktiviti kemahiran belajar untuk semua murid.
|
8. | Merancang, melaksana, mengawalselia serta menilai program dan aktiviti selepas peperiksaan UPSR.
|
9. | Merancang, melaksana, mengawalselia dan menilai program dan aktiviti pendidikan pencegahan dadah, inhalan, rokok dan alkohol.
|
10. | Merancang, menyedia dan mendedahkan murid kepada peluang pendidikan selepas UPSR.
|
11. | Merancang, melaksana, mengawalselia dan menilai program dan aktiviti perkhidmatan konsultasi dan rujukan, berhubung Bimbingan Kerjaya dan Pendidikan Pencegahan Dadah.
|
12. | Merancang, melaksana, mengawalselia dan menilai program dan aktiviti konferens dengan ibu bapa, guru, kakitangan bukan guru, dan agensi kerajaan dan bukan kerajaan yang terlibat dalam proses pendidikan dan perkembangan murid.
|
13. | Membuat penilaian aktiviti, modul, instrumen, pendekatan dan sebagainya secara menyeluruh bagi meningkatkan mutu dan profesionalisma Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling di sekolah.
|
14. | Merancang, menyelaras dan menilai sumber dan bahan resos Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling di sekolah.
|
15. | Menjadi Setiausaha kepada Jawatankuasa Penyelaras Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling di sekolah.
|
16. | Menjadi penggerak utama dalam program latihan dalaman bagi menyebarkan kefahaman dan peningkatan profesionalisme Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling di sekolah.
|
17. | Mengenalpasti dan merujuk murid, guru, kakitangan dan sesiapa sahaja yang memerlukan perkhidmatan kaunseling krisis di sekolah.
|
18. | Menjadi personel perhubungan/seranta sekolah dengan agensi-agensi luar yang berkaitan.
|
19. | Menjadi ahli jawatankuasa ex-oficio dalam jawatankuasa kurikulum sekolah.
|
20. | Menjadi ahli jawatankuasa dalam Majlis Perancang Sekolah.
|
21. | Menjadi penyelaras dalam program mentor-mentee sekolah.
|
22. | Menjadi penyelaras dalam program-program pengembangan murid seperti kolokium, motivasi, kem jaya diri, kursus ketatanegaraan dan sebagainya.
|
23. | Menjadi urus setia kepada Jawatankuasa Program Sekolah Selamat / Program Peningkatan Keselamatan Sekolah, Dasar Pendidikan Wajib, Penempatan (Kemasukan) murid di sekolah.
|
24. | Menjadi penyelaras program-program yang dianjurkan oleh Unit Hal Ehwal Murid di Pejabat Pelajaran Daerah / Bahagian, Jabatan Pelajaran Negeri dan Kementerian Pelajaran Malaysia.
|
25. | Melaksanakan tugas-tugas yang diarahkan oleh Ketua Jabatan dari semasa ke semasa. |
|
BIDANG TUGAS DAN TANGGUNGJAWAB
|
Bil | Bidang | Input | Kaedah |
|
|
|
|
|
1. | Perkhidmatan | 1. | Akademik | Kaunseling Individu |
| Bimbingan dan Kaunseling | 2 3. | Kerjaya Psikososial | Kaunseling Kelompok Bimbingan Individu |
|
| 4. | Keluarga | Bimbingan Kelompok |
|
| 5. | Peribadi | Konsultasi |
|
| 6. | Kes Disiplin |
|
|
| 7. | Dadah |
|
|
| 8. | HIV/ AIDS |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. | Akademik | 1. | Pemilihan mata murid elektif | Bimbingan Kelompok Bimbingan Individu |
|
| 2. | Kemahiran Belajar | Bengkel |
|
|
|
| Seminar |
|
|
| a. | Membaca | Kem/Perkhemahan Tayangan Video |
|
|
| b. | Mencatat/ mengambil nota | Pembimbing Rakan Sebaya (PRS) |
|
|
| c. | Pengurusan masa | Taklimat |
|
|
| d. | Pengurusan diri | Kolokium |
|
|
| e. | Mendengar | Tutor Sebaya |
|
|
| f. | Mengingat | Mentor Mentee |
|
|
| g. | Mengulangkaji |
|
|
|
| i. | Menghadapi peperiksaan |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. | Pengumpul maklumat pelajaran atau peluang melanjutkan pelajaran di Institusi Pengajian Tinggi. | Lawatan Ceramah Pameran Bank maklumat manual Bank maklumat berkomputer |
|
|
|
|
|
3. | Kerjaya | 1. | Inventori Minat | Bimbingan Kelompok |
|
| 2. | Inventori Personaliti | Bimbingan Individu |
|
| 3. | Inventori Nilai | Lawatan |
|
| 4. | Pemilihan mata pelajaran elektif | Ceramah Forum |
|
| 5. | Pengumpulan maklumat kerjaya
| Seminar Tayangan video
|
Bil | Bidang | Input | Kaedah |
|
|
|
|
|
|
| 6. | Pendedahan maklumat kerjaya dan peluang latihan kerjaya | Pertandingan-pertandingan - Media Maklumat Kerjaya |
|
| 7. | Penyebaran maklumat | - Buku Skrap kerjaya |
|
|
| - Eksplorasi Alam Kerjaya - - Poster Kerjaya - - Sketsa Kerjaya |
4. |
Psikososial & Kesejahteraan Mental |
1. 2. 3. |
Ujian Personaliti Senarai Semak Masalah Merujuk Kad Maklumat Diri (Jika perlu) |
Bimbingan Kerjaya merentasi Kurikulum dan Kurikulum PRS |
|
| 4. | Kemahiran Komunikasi | Bimbingan Kelompok |
|
| 5. | Kemahiran Asertif/Tegas diri | Bimbingan Individu |
|
| 6. | Penyaringan maklumat | Forum |
|
| 7. | Pengurusan Tekanan | Kursus |
|
| 8. | Kemahiran Kerohanian | Bengkel |
|
| 9. | Kemahiran membuat keputusan | Seminar Kem Bina Insan/ Diri |
|
| 10. | Kemahiran pengawalan diri | Kolokium |
|
| 11. | Kemahiran Aplikasi | Rehlah |
|
| 12. | Kemahiran Sintesis | Lawatan |
|
| 13. | Kemahiran Analisis Kritikal | Tayangan video |
|
| 14. | Pengekalan penghargaan kendiri/Self Esteem | Kaunseling Keluarga PRS |
|
| 15. | Perkembangan keremajaan | Latihan Dalam Kumpulan |
|
| 16. | Konsep Kendiri | Aktiviti Simulasi Kumpulan |
|
| 17. | Asertif Diri | Perkhemahan ibadah |
|
| 18. | Program Orientasi | Ceramah
|
|
|
|
|
|
5. | Keibubapaan | 1. | Komunikasi | Ceramah |
|
| 2. | Perkembangan individu | Seminar |
|
| 3. | Isu-isu Kekeluargaan | Forum |
|
|
| 3.1 | Kepimpinan | Bengkel |
|
|
| 3.2 | Perkembangan remaja masa kini dan akan datang | Perkhemahan keluarga/ Hari Keluarga Lawatan ke rumah |
|
|
| 3.3 | Kerukunan dan kesejahteraan keluarga. | (Home Visit) Khidmat Konsultasi Kursus Kemahiran Keibubapaan Konfrens Buletin Keluarga Pameran Bimbingan Individu Bimbingan Kelompok
|
6. | Pembangunan | 1. | Kemahiran Komunikasi | Bimbingan Individu |
| Diri | 2. | Kemahiran Penyelesaian masalah | Bimbingan Kelompok Latihan Dalam Kumpulan |
Bil | Bidang | Input | Kaedah |
|
|
|
|
|
|
| 3. | Kepimpinan | Lawatan ke rumah |
|
| 4. | Kemahiran tegas diri | Ceramah |
|
| 5. | Pembimbing Rakan Sebaya | Bengkel |
|
|
| (PRS) | Praktikum PRS |
|
| 6. | Kemahiran Sosial |
|
|
| 7. | Kemahiran pemilihan aktiviti keutamaan |
|
|
| 8. Pengurusan Diri
|
|
|
|
|
|
|
|
7. | Pendidikan Pencegahan Dadah / Rokok / Inhalan dan HIV/ AIDS | 1. 2. 3. 4. | Kemahiran Asertif Kemahiran Sosial Perkembangan Seksual Sikap benci kepada dadah | Ceramah Seminar Pertandingan Esei Pertandingan Poster Pertandingan Pidato |
|
| 5. | Kemahiran Menghindar | Pertandingan Boria |
|
|
| Jangkitan HIV/ AIDS | Pertandingan Nasyid |
|
| 6. | Pendidikan Kekeluargaan | Kuiz |
|
|
|
| 5 Minit Anti Dadah |
|
|
|
| Pameran |
|
|
|
| Bengkel |
|
|
|
| Bimbingan Individu |
|
|
| Bimbingan Kelompok |
|
|
|
|
|
|
|
|
8. |
Pengurusan dan Pentadbiran |
1. 2. 3. |
Maklumat Kerjaya Maklumat Pendidikan dan Latihan |
Sistem Fail Paparan Sebaran |
|
| 4. | Maklumat Dadah | Brosur / Phamplet |
|
| 5. | Maklumat HIV/ Aids | Poster |
|
| 6. | Maklumat Bahaya Rokok dan Kesihatan | Buku Buku Skrap |
|
| 7. | Rancangan Tahunan | Perkongsian |
|
| 8. | Kertas Kerja Program |
|
|
| 9. | Buku Rekod Perkhidmatan |
|
|
| 10. | Borang-borang Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling |
|
|
| 11. | Jadual Waktu Perkhidmatan |
|
|
| 12. | Maklumat Murid |
|
|
| 13. | Laporan Program |
|
|
| 14. | Keceriaan Bilik Bimbingan dan Kaunseling |
|
|
| 15. | Papan Kenyataan Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling |
|
|
| 16. | Laporan dan Rekod Sesi |
|
|
| 17. | Penilaian Program |
|
|
| 18. | Rekod dan Laporan Kewangan |
|
|